Visutá osobná osemmiestna kabínková jednolanová obežná lanová dráha s odpojiteľnými vozňami
- OMNITRADE, a.s., Černyševského 48, 851 01 Bratislava, ako prevádzkovateľ dopravy na lanovej dráhe (dopravca) v zmysle § 7 zákona NRSR č.514/2009 Z.z. o doprave na dráhach ,§ 65 vyhlášky MDPT SR č.351/2009 Z.z. o dopravnom poriadku dráh, vydáva tento Prepravný poriadok ( ďalej len PPOR ) pre visutú osobnú osemmiestnu kabínkovu jednolanovú obežnú lanovú dráhu s odpojiteľnými vozňami typ 8 MGD Vrátna – Chleb.
- OMNITRADE, a.s. , Černyševského 48, 851 01 Bratislava, je majiteľom a súčasne prevádzkovateľom predmetnej lanovej dráhy a je zodpovedný za plnenie povinností ,ktoré vyplývajú z príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov pre prevádzkovateľa lanovej dráhy.
- Prepravný poriadok upravuje podrobnosti vykonávania dopravy na lanovej dráhe pri preprave osôb, zvierat a vecí.
- Podrobne upravuje vzťahy , ktoré vznikajú pri preprave osôb, zvierat a vecí, medzi dopravcom a účastníkmi prepravy na LD, okrem cenových vzťahov, ktoré upravujú tarify.
- Pre vykonanie prepravy na LD na základe osobitnej požiadavky v stave núdze, platia ustanovenia tohto PPOR len ak tak bolo dohodnuté medzi žiadateľom a dopravcom.
- Zamestnanci dopravcu, ktorí sú poverení kontrolou dopravnej služby (oprávnení pracovníci), môžu dávať cestujúcim pokyny a príkazy potrebné v záujme zaistenia bezpečnosti a plynulosti dopravy na LD. Jedná sa najmä o pokyny, ktoré sa týkajú umiestnenia cestujúcich v kabínkach (vozňoch), uvoľnenia alebo opustenia priestoru staníc v obvode dráhy, pripustenia batožín na prepravu a jej správne uloženie, zachovania pokoja a poriadku v obvode dráhy, v staniciach a vozňoch.
- Zamestnanci dopravcu môžu ďalej vykonávať úkony, ktorými sa zabezpečuje a kontroluje plnenie prepravných a tarifných podmienok ako aj zisťovani totožnosti cestujúcich.
- Zamestnanci dopravcu , ktorí sú oprávnení dávať pokyny podľa ods.1,2, sú označení znakom dopravcu.
Preprava osôb, zvierat a vecí
- Cestujúci , ktorý splnil podmienky ustanovené PPOR a tarifou LD, má právo na prepravu.
- Cestujúci sú povinní uvedomelou disciplínou, dodržiavaním PPOR a ostatných predpisov súvisiacich s prepravou osôb a pokynov dopravcu prispieť k poriadku, bezpečnosti a plynulosti prepravy na LD.
- Doprava na LD je tzv. sezónna prevádzka, celoročná, okrem času vymedzeného na vykonanie predpísaných úkonov, údržby, opráv a skúšok zariadení LD.
- O zastavení prevádzky dráhy a dopravy na dráhe ( z dôvodu vykonávania predpísaných úkonov údržby , opráv a skúšok zariadení LD, informuje prevádzkovateľ dráhy – dopravca cestujúcu verejnosť aspoň 7 dní vopred výveskami na verejne prístupných miestach staníc, prípadne zverejnením informácie v hromadných oznamovacích prostriedkoch.
Cestovné poriadky
Presné časové vymedzenie uskutočňovania prepravy na LD stanovuje cestovný poriadok, ktorý vydáva dopravca v zmysle § 30 odst.2 písm. b) zákona č. 513/2009 Z.z. o dráhach, § 62, § 86 až § 88 vyhlášky MDPT SR č.351/2009 Z.z. o dopravnom poriadku dráh.
Právo na prepravu
- Osoba , ktorá splnila podmienky stanovené týmto prepravným poriadkom a tarifou, má právo aby ju dopravca bezpečne a včas podľa cestovného poriadku prepravil do cieľovej stanice.
Vykonávanie prepravy
- Pravidelná preprava (jazda) sa neuskutoční , ak sa na prepravu neprihlási žiadny cestujúci.
- V prípade zvýšeného záujmu cestujúcich môže byť preprava na LD uskutočnená mimo časového intervalu pravidelnej dopravy aj v čase, ktorý nie je určený cestovným poriadkom.
- Ak prevádzkový stav LD alebo iné závažné okolnosti nedovolia zabezpečovať ďalšiu dopravu na LD, dopravca zabezpečí oboznámenie cestujúcich s obmedzením dopravy ,zmenou cestovného poriadku alebo úplnou výlukou dopravy na LD ( Pre informácie cestujúcich platia ustanovenia § 4 ods. 4, okrem lehoty informovania 7 dní vopred ).
- Pri preprave cestujúcich smie byť vozeň ( kabínka ) obsadená max. 8
dospelými osobami.
- Dieťa do 10 rokov veku nesmie byť prepravované v kabínke samostatne, ale len za doprovodu (prítomnosti) dospelej osoby alebo osoby staršej ako 15 rokov.
Prednostná preprava
- Nárok na prednostnú prepravu majú :
a. zamestnanci lanovej dráhy
b. zamestnanci horskej služby alebo iných záchranných služieb, ktorí sú v službe, ich pomocníci a osoby ktoré zabezpečujú záchranné práce, osoby, ktoré utrpeli úraz „zachraňované osoby“ (zákon NR SR č.544/2002 § 8, ods.2 )
c. osoby poverené výkonom dozoru alebo osoby príslušných kontrolných orgánov,
d. Telesne alebo zdravotne postihnuté osoby,
e. Osoby osobitne označné alebo inak identifikované, po osobitnej dohode alebo súhlase zodpovedného vedúceho pracovníka dopravcu
Preprava telesne postihnutých (imobilných) osôb
- Technické riešenie technologického zariadenia lanovej dráhy neumožňuje jednoduchú prepravu telesne postihnutých osôb na invalidnom vozíku.
- V prípade požiadavky o prepravu takejto osoby, ktorá používa invalidný vozík, musí takáto osoba ,alebo osoba ktorá ju doprevádza, oznámiť už pri zakúpení cestovného lístka príslušnému zamestnancovi dopravcu svoju požiadavku na prepravu lanovou dráhou a požiadať o pomoc pri doprave takejto osoby (
prípadne aj jeho invalidného vozíka ) na lanovej dráhe.
- Na základe požiadania podľa ods.2, zabezpečí dopravca pomoc pri
nastupovaní a vystupovaní telesne postihnutého cestujúceho. Príchod
takéhoto cestujúceho do priestoru nástupišťa sa zabezpečuje cestujúci sám (
vlastný doprovod ).
- Pri preprave cestujúceho podľa ods.1, zamestnanci obsluhy v staniciach pomáhajú pri nastúpení a vystúpení takéhoto cestujúceho z kabínky.
- Nastupovanie a vystupovanie cestujúcich podľa ods.1 môže byť vykonávané len pri zastavenom chode vozňa (kabínky) v stanici.
Vylúčenie osôb z prepravy
- Na prepravu nemajú nárok alebo z prepravy môžu byť dopravcom vylúčené osoby :
a. ktoré javia známky nadmerného použitia alkoholických nápojov, omamných alebo psychotropných látok a osoby, ktoré pre chorobu, mimoriadne znečistenie vrchného ošatenia alebo z iných dôvodov môžu obťažovať alebo inak nepríjemne pôsobiť na spolucestujúcich, prípadne môžu nepriaznivo pôsobiť na bezpečnosť prepravy cestujúcich.
b. Ktoré nedodržiavajú prepravný poriadok, pokyny a príkazy oprávnených zamestnancov dopravcu, svojím správaním obťažujú iných cestujúcich alebo inak narušujú bezpečnú a pohodlnú prepravu cestujúcich.
c. Bez platného cestovného lístka, ktoré nemôžu preukázať zaplatenie cestovného podľa tarify
d. S batožinou alebo jeho domácim zvieraťom, ak sú prekážkou bezpečnej , pokojnej a pohodlnej prepravy cestujúcich alebo ak ohrozujú zdravie cestujúcich .
- Výška úhrady pri nepreukázaní sa cestujúceho platným cestovným lístkom ( v prípade kontroly aj po vystúpení z kabínky ), je 10 – násobok základného cestovného bez príplatkov a zliav.
Preprava batožín
- Cestujúci má právo bezplatne vziať so sebou na kabínku ľahko prenosnú batožinu do hmotnosti 5 kg ( za batožinu sa nepovažujú drobné predmety, ktoré je možné podľa potreby držať v lone alebo v ruke ) jedny lyžes palicami.
- Preprava živých zvierat na sedačke je povolená len ak sú splnené osobitné podmienky stanovené pre ich prepravu ( § 15 ).
- Preprava strelných zbraní je povolená len cestujúcemu, ktorý sa preukáže platným oprávnením nosiť pri sebe príslušnú zbraň. Pri jej preprave je potom cestujúci povinný dodržiavať osobitné predpisy.
- Osoby , ktoré sú oprávnené nosiť strelné zbrane , môžu vziať so sebou spolu so zbraňou primerané množstvo nábojov, ktoré musia byť uložené v opaskoch na náboje v poľovníckych kapsách a podobných na to určených obaloch.
- Preprava batožiny väčšieho rozsahu a iných vecí je vykonávaná osobitne (napr. samostatne v kabínke alebo montážnom vozni ) za podmienky, že ich preprava je možná s ohľadom na ich rozmery a hmotnosť, technické parametre vozňov a ďalších zariadení LD. Takáto preprava sa vykonáva za osobitnú tarifu, ktorú určuje dopravca.
Vylúčenie batožiny a vecí z prepravy
- Nie je dovolené brať so sebou do kabínky a prepravovať :
a. veci, ktorých preprava je zakázaná príslušnými všeobecne záväznými predpismi alebo opatreniami príslušných orgánov štátnej správy.
b. Nebezpečné látky a predmety, ktoré svojimi vlastnosťami môžu spôsobiť výbuch ,oheň, poškodenie zariadenia LD, poškodenie zdravia a úraz cestujúcich alebo iných osôb, otravu, popálenie, poleptanie a ochorenie ľudí alebo zvierat.
c. Nabité strelné zbrane,
d. Veci, ktoré môžu spôsobiť alebo poškodiť znečistenie sedadla kabínky,
e. Veci , ktoré svojim vzhľadom alebo vlastnosťami ( napr. zápach, hniloba, a pod. ) môžu obťažovať alebo inak znepríjemňovať prepravu cestujúcim.
Zodpovednosť za prepravu batožiny
- Dopravca neručí za stratu batožiny a predmety, ktoré sú prepravované spoločne s cestujúcim ( vrátane lyží a ostatného lyžiarskeho výstroja).
- Za škodu, ktorá vznikla cestujúcemu počas prepravy na batožinách prepravovaných spoločne s ním alebo na veciach ktoré mal u seba, zodpovedá dopravca v zmysle príslušných ustanovení Občianskeho
zákonníka.
Preskúmanie batožiny
- Ak má oprávnený zamestnanec dopravcu pochybnosti o tom , či veci , ktoré chce cestujúci vziať so sebou na sedačku vyhovujú stanoveným požiadavkám ( § 11, § 12 ), je oprávnený presvedčiť sa v prítomnosti cestujúceho o ich obsahu a povahe. V prípade ak cestujúci odmietne preskúmanie batožiny alebo ak sa pri jej preskúmaní zistí , že obsah batožiny a iné veci sú z prepravy vylúčené v zmysle ustanovení tohto PPOR, je dopravca oprávnený takúto batožinu, veci alebo zvieratá neprepraviť na LD. Cestujúci je povinný takúto batožinu z kabínky odstrániť.
- Oprávnený zamestnanec dopravcu je oprávnený vylúčiť z prepravy batožinu alebo inú vec, ktoré chce cestujúci prepraviť, ak môže byť prekážkou bezpečnej, nerušenej a pohodlnej prepravy ostatných cestujúcich alebo ak môže ohroziť zdravie cestujúcich alebo ak to neumožňujú technické parametre
vozňa alebo obsaditeľnosť vozňa.
Preprava zvierat
- Cestujúci smie vziať so sebou do kabínky (ako batožinu ) drobné domáce alebo iné malé zvieratá, pokiaľ tomu nebránia osobitné predpisy, ak sú uzavreté v klietkach, košoch , alebo v iných vhodných prenosných schránkach s nepriepustným dnom. Na prepravu schránok so zvieratami platia ustanovenia o preprave batožín.
- Bez schránky možno vziať do kabínky len domáceho psa. Pre prepravu domácich psov bez schránky sú stanovené nasledovné podmienky :
a. nástup cestujúceho so psom môže byť vykonaný len so súhlasom službukonajúceho zamestnanca dopravcu v stanici,
b. pes musí mať bezpečnostný náhubok,
c. pes nesmie byť chorý, špinavý alebo agresívny,
d. pes musí byť pripútaný a držaný majiteľom tak, aby nemohol náhle vyskočiť alebo inak negatívne náhle pôsobiť na bezpečnosť dopravy,
e. v jednej kabínke sa smie súčasne prepravovať len jeden pes, toto obmedzenie neplatí, ak sa jedná napr. o dvoch psov, ktorých berie so sebou ten istý cestujúci,
f. v kabínke kde je prepravovaný pes v zmysle horeuvedených podmienok, nesmie byť prepravovaný už ďalší cestujúci mimo majiteľa psa.
- Oprávnený zamestnanec dopravcu môže rozhodnúť o vylúčení z prepravy domáceho alebo iného zvieraťa, ak môže byť prekážkou bezpečnej, nerušenej a nepohodlnej prepravy cestujúcich alebo ak môže ohroziť zdravie cestujúcich alebo ak to neumožňujú prepravné podmienky(napr. obsaditeľnosť kabínky).
- Miestnou úpravou môže dopravca prepravu živých zvierat na prechodnú dobu úplne vylúčiť. Toto oprávnenie dopravcu sa nevzťahuje na služobné psy horskej záchrannej služby, ozbrojených síl a bezpečnostných zborov a na vodiacich psov, ktoré doprevádzajú napr.zrakovo postihnuté osoby.
Povinnosti dopravcu
- Dopravca je povinný vykonávať prepravu cestujúcich na LD s odbornou starostlivosťou. Pri preprave je povinný zaisťovať bezbečnosť prepravy cestujúcich,zvierat a vecí.
- Dopravca je povinný zverejniť tarifu na požiadanie cestujúcich podať informácie súvisiace s prepravou na LD , v staniciach zverejniť výňatok z prepravného poriadku a na požiadanie poskytnúť k nahliadnutiu prepravný poriadok.
- Vozidlá , ktoré sa použijú na prepravu cestujúcich , musia byť v riadnom technickom stave zodpovedajúcom schválenej technickej spôsobilosti. Priestor na sedadlách sedačiek musí byť udržiavaný v náležitej čistote.
- Vykonávať dopravu na dráhe podľa pravidiel prevádzkovania dopravy na
dráhe a licencie, prevádzkového predpisu a POUS.
- Zastaviť prevádzku dráhového vozidla, ktoré ohrozuje bezpečnosť a zdravie osôb, bezpečnosť majetku alebo životné prostredie nad únosnú mieru.
- Predpísaným spôsobom vystrojiť a označiť svojich zamestnancov, ktorí sú oprávnení dávať cestujúcim, odosielateľom a príjemcom pokyny na zachovanie bezpečnosti a plynulosti dopravy na dráhe.
- Vykonávať dopravu na lanovej dráhe podľa cestovného poriadku a tarify.
- Informovať cestujúcich o poskytovaných prepravných službách a cenách za poskytované služby.
Povinnosti prevádzkovateľa lanovej dráhy
- Predpísaným spôsobom vystrojiť a označiť svojich zamestnancov, ktorí sú oprávnení dávať cestujúcim, odosielateľom a príjemcom pokyny na zachovanie bezpečnosti a plynulosti dopravy na dráhe.
- Označiť priestory v obvode dráhy, ktoré nie sú prístupné verejnosti.
- Viditeľne označiť názvom stanice , ktoré prevádzkuje.
- Zabezpečiť informácie na orientáciu cestujúcich v staniciach a informovať cestujúcich o poskytovaných prepravných službách a cenách za poskytované služby.
- Zverejniť cestovné poriadky a ich zmeny.
Povinnosti cestujúcich
- Cestujúci sú v záujme bezpečnosti dopravy na dráhe povinní zachovávať opatrnosť, dodržiavať príslušné zákonné a iné opatrenia dopravcu, poslúchnuť pokyny oprávnených zamestnancov prevádzkovateľa LD a dopravcu, rešpektovať upozornenia a pokyny uvedené na inštalovaných informačných tabuliach.
- Cestujúci , ktorý sa nachádza v obvode lanovej dráhy, v priestore staníc a vozňov je povinný poslúchnuť pokyny a príkazy oprávneného zamestnanca prevádzkovateľa lanovej dráhy a dopravcu, ktoré smerujú k zaisteniu bezpečnosti alebo plynulosti dopravy ako aj jeho osobnej bezpečnosti a bezpečnosti ostatných cestujúcich. Na vyzvanie oprávneného zamestnanca dopravcu je povinný preukázať svoju totožnosť.
- Cestujúci je povinný správať sa tak, aby nenarúšal pokojnú,pohodlnú a bezpečnú prepravu ostatným cestujúcim, nepoškodzoval zariadenia vozidla, a iné zariadenia prevádzkovateľa dráhy a dopravcu slúžiace cestujúcim, neznečisťoval vozidlo a priestory dopravcu, neobťažoval cestujúcich a oprávnených zamestnancov prevádzkovateľa dráhy a dopravcu.
- Cestujúci je sám zodpovedný za riadne a bezpečné uloženie ním prepravovanej batožiny a iných vecí pred ich prepravou.
- Počas prepravy na lanovej dráhe je cestujúcim zakázané :zdržiavať sa bezdôvodne v priestoroch nástupišťa a výstupišťa a staníc
- vyklánať sa z kabíniek , hojdať sa
- otvárať kabinku násilím
- vyhadzovať z kabínky počas jazdy akékoľvek predmety a nechaťvyčnievať veci z vozidla
- fajčiť alebo používať otvorený oheň v kabínke a v priestoroch nástupišťa a výstupišťa a staníc
- Cestujúci môžu nastupovať a vystupovať z vozňov len v priestoroch staníc na miestach na to určených.
- Ak dôjde k zastaveniu lanovej dráhy, cestujúci je povinný ostať pokojne sedieť v kabínke a počkať na pokračovanie jazdy. Prípadne sa riadi pokynmi oprávnených zamestnancov dopravcu.
- Po vystúpení z kabínky je povinný čo najskôr opustiť priestor výstupišťa stanice.
- Cestujúci je povinný zaplatiť cestovné, na výzvu oprávneného zamestnanca dopravcu predložiť ku kontrole platný cestovný lístok ( alebo iný doklad oprávňujúci na prepravu ) pred nastúpením do vozňa ako aj po vystúpení z neho v priestore stanice
Cestovné (prepravné)
- Tarifa upravuje sadzby základného cestovného, príplatkov, zliav a ďalších úhrad, spojených s prepravou cestujúcich, ich batožiny,zvierat a vecí ako aj podmienky za ktorých sa uplatňuje.
- Dopravca je povinný zabezpečiť aby určené tarify boli sprístupnené cestujúcej verejnosti v priestoroch staníc v miestach určených k zakúpeniu cestovných lístkov ( pokladne ).
- Cestujúci , ktorý nemá právo na bezplatnú prepravu, je povinný za jednotlivú jazdu alebo za právo na prepravu v určitom časovom období, zaplatiť cestovné určené tarifou. Ak cestujúci uplatňuje právo na zľavnené cestovné, je povinný svoje právo bez vyzvania preukázať.
- Tarifa určuje, za ktoré batožiny je cestujúci povinný zaplatiť prepravné.
- Deti do 6 rokov veku sú prepravované zdarma.
Nárok na vrátenie cestovného
- Cestujúci má právo žiadať o vrátenie cestovného, ak sa doprava na lanovej dráhe neuskutoční v prípade prerušenia alebo obmedzenia dopravy na čas dlhší ako 3 hodiny z dôvodu :
a. poruche zariadenia LD
b. ak iné závažné okolnosti nedovolia zabezpečovať ďalšiu dopravu podľa cestovného poriadku a vyžadujú prerušenie alebo obmedzenie prevádzky lanovej dráhy ( neplatí ak mal cestujúci možnosť využiť iné horské dopravné zariadenia dopravcu v stredisku ).
- Dopravca vráti cestovné len na základe požiadavky cestujúceho, ktorý je povinný predložiť platný cestovný lístok na deň, v ktorom sa neuskutočnila preprava z dôvodov uvedených v ods.1.
- Cestovné pri čiastočnom uskutočnení prepravy cestujúceho sa vráti po odpočítaní pomerného cestovného za príslušný deň.
- Pri vrátení pomernej čiastky musí zodpovedný zamestnanec dopravcu vykonať zápis o vrátení finančnej čiastky s priloženým platným cestovným lístkom.
- V iných prípadoch , ako vyplýva z ustanovení ods.1,3 sa cestovné nevracia.
- Cestujúci nemá nárok na vrátenie cestovného tiež v prípade , ak sa preprava neuskutoční z dôvodu pôsobenia nepriaznivých poveternostných vplyvov v zmysle príslušných ustanovení Prevádzkového predpisu,nemoci cestujúceho, strate cestovného lístka,v prípade že cestujúci sám nemá záujem o dopravu ( napr. že chce skôr opustiť lyžiarske stredisko ).
Cestovný lístok
- Potvrdením o uzavretí zmluvy o preprave osôb a batožín na lanovej dráhe a dokladom o zaplatení cestovného je platný cestovný lístok.
- Cestovný lístok obsahuje najmä obchodné meno dopravcu, druh cestovného lístka, dobu jeho platnosti, prevádzkový rozsah platnosti ( lanová dráha + lyžiarsky vlek a pod. ), výšku ceny cestovného.
- Cestovné lístky sú jednorázové a časové. Jednorázový cestovný lístok oprávňuje cestujúceho na prepravu jedným úsekom alebo obidvoma úsekmi ( spiatočný ) trate lanovej dráhy. Čas platnosti časových cestovných lístkov určuje tarifa.
- Časový lístok oprávňuje na prepravu v stanovenom časovom období v rozsahu prevádzkovej platnosti na ktorú bol vydaný.
- Jednorázový cestovný lístok a časový cestovný lístok , ktorý nie je vyhotovený na meno cestujúceho je prenosný.
- Časový lístok na meno je neprenosný.
- Z jednorázového cestovného lístka musia byť zrejmé údaje, ktoré umožňujú kontrolu jeho platnosti a správnosti použitia s ohľadom na povahu prevádzky.
- Z časového cestovného lístka musia byť zrejmé najmä tieto údaje :
– druh časového cestovného lístka
– čas jeho platnosti
– prevádzkový rozsah platnosti ( lanovky,vleky,stredisko a p.)
– výška ceny cestovného lístka
– meno (názov) držiteľa cestovného lístka ( ak s jedná o časový cestovný lístok
na meno )
– názov oganizácie ( dopravcu ), ktorá cestovný lístok vydala.
- Cestujúci je povinný mať pri sebe platný cestovný lístok po celý čas prepravy aj v čase vystupovania z vozňa.
- Cestujúci bez platného cestovného lístka nebude pripustený na prepravu.
Výdaj cestovných lístkov
- Výdajňa cestovných lístkov musí byť otvorená najmenej 10 min pred započatím prvej jazdy v dennej prevádzke lanovej dráhy , resp. pred ďalšími jazdami počas dňa.
- Výška ceny cestovného vyznačená na cestovnom lístku musí súhlasiť s cenou ktorú zaplatil cestujúci. Cestujúci je povinný pri preberaní cestovného lístka sa sám presvedčiť či u bol vydaný podľa požadovaných údajov, najmä či zaplatené cestovné zodpovedá cene vyznačenej na cestovnom lístku, na
neskoršiu reklamáciu cestujúceho dopravca neberie zreteľ.
Kontrola cestovných lístkov
- Cestujúci je povinný na vyzvanie oprávneného zamestnanca dopravcu v čase nástupu i výstupu z vozňa predložiť nahliadnutiu cestovný lístok resp. preukázať sa dokladom oprávňujúcim na prepravu.
- Dopravca je oprávnený uložiť cestujúcemu , ktorý sa nepreukáže platným cestovným lístkom, aby zaplatil cestovné a úhradu ( pokutu ). Ak cestujúci nechce ( alebo nemôže ) na mieste zaplatiť cestovné a úhradu , je dopravcaod neho oprávnený požadovať aby sa preukázal osobnými údajmi potrebnými
na ich vymáhanie.
Nehody a mimoriadne udalosti pri preprave
- Pri vzniku nehody a mimoriadnej udalosti ( MU ) na lanovej dráhe ( viď Prevádzkový predpis ), v dôsledku čoho ďalšia preprava nebude možná resp. s ohľadom na rozsah a následky vzniku MU , bude vykonaná v mimoriadnom režime, je dopravca povinný neodkladne informovať cestujúcich vo vozňoch
o vzniknutej situácii a ďalšom postupe za účelom ich dopravenia do staníc resp. opustenia vozňov ( evakuácia z vozňov ).
- Ihneď po vzniku MU podľa ods.1) je vedúci prevádzky LD povinný v prípade potreby urobiť nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie poskytnutia prvej pomoci postihnutým osobám, odvoz zranených osôb na odborné lekárske ošetrenie a na odvrátenie prípadne ďalších škôd na zdraví , životoch osôb a majetku. Ďalej je povinný urobiť opatrenia na zaistenie prípadných svedkov MU a na zaistenie dokumentačného materiálu.
Evakuácia cestujúcich z vozňov
- Ak počas prepravy cestujúcich vznikne na zariadeniach LD porucha v takom
rozsahu , že nie je možné bez vykonania opravy pokračovať v jazde , alebo náhla zmena poveternostných podmienok nedovoľuje ukončiť jazdu , pričom chod lanovky bol zastavený a cestujúci zostali na trati , o ďalšom postupe je povinný neodkladne rozhodnúť vedúci prevádzky LD alebo jeho zástupca. Po zhodnotení situácie vedúci prevádzky rozhodne o tom , či sa má prikročiť k urýchlenému odstráneniu poruchy, alebo uskutočneniu evakuácie cestujúcich. Pritom berie do úvahy počet cestujúcich na trati , ich vek a telesná zdatnosť ( s ohľadom na rozsah , pracnosť ) , čas potrebný na odstránenie poruchy, vývoj poveternostných podmienok, pokročilosť dennej doby a pod.
- O tomto rozhodnutí vykonať evakuáciu cestujúcich z vozňov je vedúci prevádzky LD alebo jeho zástupca povinný ihneď zabezpečiť informovanie všetkých cestujúcich , ktorí zostali na trati. V prípade potreby zabezpečí ich informovanie v priebehu evakuácie.
- Ak vedúci prevádzky rozhodne o tom ,že je nevyhnutné vykonať evakuáciu cestujúcich , jeho povinnosťou je osobne organizovať a riadiť všetky súvisiace práce a činnosti.
- Zamestnaci LD ako aj pracovníci ďalších organizácii s ktorými je zmluvne dohodnuté poskytnúť prevádzkovateľovi LD pomoc pri evakuácii cestujúcich, sú povinní bez výhrad rešpektovať právomoci vedúceho prevádzky LD.
- Po ukončení evakuácie cestujúcich, zabezpečí vedúci prevádzky LD overenie, či na trati nezostal vozeň obsadený cestujúcimi. Potom stanoví ďalší postup pre ukončenie prevádzky LD.
- V prípade vykonávania záchrannej akcie je vedúci prevádzky oprávnený vydať príkaz k nástupu do služby aj tým praconíkom, ktorí v kritickom čase majú voľno.
- Pre účely organizačného zabezpečenia je spracovaný Plán evakuácie cestujúcich z vozňov ( ďalej len plán evakuácie ). Plán evakuácie je spracovaný s ohľadom na iestne podmienky ako aj počet a druh použitých (dodaných) záchranných zariadení.
- Evakuáciu cestujúcich z vozňov v trase LD osobne riadi a zodpovedá za ňu vedúci prevádzky LD alebo zamestnanec, ktorý ho v tom čase zastupuje.
- Vedúci prevádzky LD v prípade potreby zabezpečuje privolanie lekárskej záchrannej služby, horskej služby, prípadne požiarnej služby. V prípade nedostatku vlastných pracovníkov pre záchranné práce privolá vedúci prevádzky LD ďalších pracovníkov z obsluhy lyžiarskych vlekov.
Reklamácie
- Uplatnenie práv cestujúceho z prepravy alebo v súvislosti s prepravou, si musí cestujúci uplatniť u dopravcu, inak zanikajú. Toto neplatí , ak ide o právo na náhradu škody na zdraví, albo na batožinách prepravovaných spoločne s cestujúcim , alebo na veciach , ktoré mal cestujúci u seba, toto právo sa môže uplatniť priamo na súde.
- Ak sa požaduje vrátenie peňažnej čiastky zaplatenej dopravcovi , na podanie reklamácie je oprávnený ten, kto peňažnú čiastku uhradil – objednávateľ prepravy ( oprávnený )
- Právo na vrátenie cestovného ( v prípadoch podľa §20 ods. 1,2,3 ) , ak nedošlo k uskutočneniu prepravy, môže cestujúci uplatniť len v deň , kedy bol cestovný lístok zakúpený.
- Reklamácia sa musí podať len písomne. V reklamácii musí oprávnený vymedziť svoje požiadavky voči dopravcovi a tieto zdôvodniť.Ďalej musí priložiť doklady potvrdzujúce oprávnenosť jeho nárokov a správnosť výšky požadovanej sumy ( najmä doklad o zaplatení sumy vrátenie ktorej sa požaduje ), zápisnicu vyhotovenú s dopravcom a adresu na ktorú sa má zaslať výsledok reklamačného konania.
- Oprávnený musí uplatniť svoje právo u dopravcu bez zbytočného odkladu.
- Ak reklama nemá potrebné náležitosti, dopravca vyzve reklamujúceho na jej doplnenie a určí lehotu na jej doplnenie , ktorá nesmie byť kratšia ako 8 dní. Ak sa náležitosti reklamácie doplnia v stanovenej lehote, považuje sa to za riadne podanie reklamácie. V prípade že reklamujúci v stanovenej lehote nedoplní požadované náležitosti, dopravca sa s takouto reklamáciou nebude zapodievať.
Zápisnica
- Okolnosti , ktoré môžu zakladať majetkovú alebo inú zodpovednosť medzi dopravcom a cestujúcim sa zisťujú a dokumentujú spravidla zápisnicou. Takáto zápisnica je podkladom na uplatnenie práv. Zápisnicu spisuje dopravca za prítomnosti dotknutej strany ( strán ) , pokiaľ možno na mieste kde sa zistila okolnosť o ktorej sa táto vyhotovuje.
- Správnosť zistení obsiahnutých v zápisnici potvrdia podpisom obidve strany, ktoré sa jej zúčastnili.
- Ak zúčastnená osoba nesúhlasí s obsahom zápisnice, uvedie v nej s ktorými údajmi a znením nesúhlasí a z akého dôvodu a takto doplnené zápisnicu podpíše. Ak osoba zúčastnená na spisovaní zápisnice túto odmietne podpísať, je potrebné v zápisnici uviesť jej meno a aj dôvody jej odmietnutia. Ak s obsahom zápisnice nesúhlasí zamestnanec dopravcu a v zápisnici neurobí záznam podľa prvej vety, prepravca je povinný dokázať , že údaje v zápisnici nie sú správne.
Vybavenie reklamácie
- Dopravca je povinný vybaviť reklamáciu do 3 mesiacov počnúc dňom nasledujúcim po dni v ktorom bola reklamácia podaná ( platí dátum poštovej pečiatky ) alebo osobne podaná dopravcovi. Dopravca písomne oznámi reklamujúcemu výsledok ( uznanie alebo zamietnutie ) reklamácie.
- Ak dopravce sčasti alebo úplne zamietne právo uplatňované reklamáciou, je povinný toto stanovisko zdôvodniť.
Premlčanie a zánik práv z prepravy
Premlčanie práv občanov je upravené príslušnými ustanoveniami Občianskeho zákonníka.
PREVÁDZKOVATEĽ: Omnitrade, a.s. Černyševského 48, 851 01 Bratislava, prevádzka: Vrátna dolina. Tel.:+421 903 266 231, e-mail: infocentrum@vratna.sk, IČO:35724633, DIČ:2020267887